BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 1, 2010

apa yang ingin saya katakan pada ruangan kali ini ialah mengenai pernuatan ataupun akhlak berbaik sangka sesama kita ataupun dikenali sebagai "Husnuz Zhan".Hubungan yang baik antara seseorang itu dengan lain dan khususnya antara muslim yang satu dengan muslim lainnya merupakan sesuatu yang harus dijalin dengan sebaik-baiknya. Hal ini kerana Allah telah menggariskan bahawa mukmin itu bersaudara. Itulah sebabnya,segala bentuk sikap dan sifat yang akan memperkukuh dan memantapkan persaudaraan harus ditumbuhkan dan dipelihara, sedangkan segala bentuk sikap dan sifat yang dapat merosak ukhuwah harus dihilangkan.

berbalik kita pada zaman globalisasi kini yang mengajar manusia untuk mencari wang seberapa banyak dan terlalu mementingkan metarialistik semata-mata. itulah sebabnya umat manusia hari ini sentiasa berburuk sangka sesama kita lantaran dunia mengaburi mata.

Oleh itu, apabila kita mendapatkan informasi negatif tentang sesuatu yang terkait dengan peribadi seseorang apalagi seorang muslim, maka kita harus melakukan tabayyun (penyelidikan) terlebih dahulu sebelum mempercayainya apalagi meresponnya secara negatif, Allah berfirman yang ertinya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan." Q.S Al-Hujuraat : 6.

kesimpulannya, bersamalah kita menjauhi sifat perprasangka buruk dan kita hendaklah sentiasa berprasangka baik....semoga kita semua diberkati dan dirahmati Allah SWT...Insyaallah..

0 comments: